Verslag raadsvergadering

Bezuinigingen
Het zorgenkindje van deze raadsvergadering was de bezuinigingen van in totaal twee miljoen euro. Hiervan wordt zes ton facultair breed bezuinigd door onder andere het terugbrengen van de contacturen van interdisciplinaire minoren en het opzetten van een zuiniger en efficiënter tutoraat. Daarnaast wordt er vijf ton bezuinigd op masterprogramma’s en moeten de departementen in totaal nog 900.000 euro bezuinigen, wat ze zelf mogen inrichten. Doordat de prioriteit van het faculteitsbestuur bij de bezuinigingen lag, zijn de discussies naar aanleiding van de notitie werkdruk en de notitie tijdelijke docenten, die vorig jaar door de raad zijn ingediend, helaas verschoven. Wel heeft het bestuur ons verzekerd dat de bezuinigingsmaatregelen niet werkdrukverhogend zullen zijn, ook niet bij de departementen.

Gids Interne Kwaliteitszorg Geesteswetenschappen
Een ander interessant punt ging over de Gids Interne Kwaliteitszorg Geesteswetenschappen. Vorig raadsjaar heeft de raad hiermee ingestemd, maar dit jaar zijn er nog wat aanpassingen geweest. Eén daarvan betreft dat een opleidingscommissie zelf geen advies mag doorgeven aan een docent. Dit was al staand beleid, maar kwam toch nog regelmatig voor. Een opleidingscommissie stelt een advies op en geeft dit door aan de onderwijsdirecteur die het op zijn of haar beurt bespreekt met de desbetreffende docent.

Huisvestingsproblemen
Ook zijn een aantal huisvestingsproblemen binnen Geesteswetenschappen besproken, die waren aangekaart door opleidingscommissies. Twee studentleden hebben vervolgens verdere problemen geïnventariseerd en een brief opgesteld over lokalen die niet geschikt zijn voor het geven van cursussen, bijvoorbeeld de talenpracticaruimten in Kromme Nieuwegracht 80 waarvan de apparatuur niet altijd goed werkt en Drift 21 vanwege de slechte klimaatregeling. Afgesproken is dat de kleine problemen direct aangepakt worden, als deze nog niet zijn opgelost. Ook gaat faculteitsdirecteur Rob Grift in gesprek met de opleidingscommissies over de huisvestingskwestie.

Het blijft een probleem dat sommige panden echt aan renovatie toe zijn en het bestuur strijdt ervoor dit zo snel mogelijk te doen. Er is al een onderzoek uitgevoerd door een architectenbureau hoe deze panden het beste aangepakt kunnen worden. De volgende stap is besluiten welke panden de faculteit wil aanhouden, het uitvoeren van de renovaties en het zoeken naar andere, tijdelijke onderwijsruimten. Dit traject kan echter nog wel een aantal jaren duren.

Belangrijk om te weten is dat als je zelf kleine incidenten tegenkomt in de lokalen, je dit kan melden bij het Facultair Service Centrum (https://students.uu.nl/facilitair-service-centrum). Grotere, structurele problemen kun je doorgeven aan de onderwijsdirecteur die het aan het Faculteitsbestuur doorgeeft.

PPE en NSE
Andere agendapunten waren het selectieregelement van PPE, waarin staat omschreven wat verwacht wordt van studenten om deze nieuwe studie te mogen volgen. Goed nieuws: de interesse in de open dagen van PPE blijkt nu al ontzettend groot! Daarnaast werden de resultaten van de NSE besproken, waaruit blijkt dat onze faculteit het erg goed heeft gedaan.

Meer weten over de besproken stukken? Je vindt ze hier.