Verslag raadsvergadering

De eerste vergadering van het nieuwe raadsjaar stond in het teken van de begroting voor 2018. Als faculteitsraad hebben wij recht op instemming op de hooflijnen van deze begroting. Voor de zomer bespraken wij een voorlopige versie met het faculteitsbestuur, toen werd ons al duidelijk dat de begroting zelf niet veel vragen oproept, maar dat de implicaties belangrijk zijn voor alle medewerkers en studenten van de faculteit.

Het faculteitsbestuur zag het al een aantal jaren aankomen en heeft het op verschillende momenten aangekondigd: er komt een aantal magere jaren aan met flinke tekorten op de begroting. Dit komt door de terugloop in studentenaantallen gedurende de afgelopen jaren, een lager rendement uit studiepunten, diploma’s en collegegelden, en door lagere opbrengsten uit onderzoeksubsidies. Het faculteitsbestuur heeft stappen gezet om het tij te keren. Zo zijn er onderwijsvernieuwingen doorgevoerd om de instroom en het studierendement van studenten te verbeteren. Daarnaast overlegt het faculteitsbestuur met de departementsbesturen en het college van bestuur over maatregelen die het tekort structureel kunnen dichten.

Bezuinigingen

Het faculteitsbestuur verwacht dat de genomen maatregelen de tekorten in 2019 en 2020 zullen verkleinen, om in 2021 weer te zorgen voor een sluitende begroting. Tot die tijd zijn er bezuinigingen nodig. De begroting van 2018 bevat een tekort van 3,1 miljoen euro; hiervan wordt 1 miljoen gedekt uit de reserves van de faculteit. Het grootste deel van dit tekort wordt opgevangen door de departementen, waar ook het meeste geld zit: gezamenlijk krijgen zij een inverdienopdracht van 1,9 miljoen euro, die vooral betaald moet worden uit de overhead van externe onderzoeksprojecten. Verder wordt er 20 procent bezuinigd op alle materiële budgetten.

Breder kader: werkdruk en medewerkersmonitor

Over het geheel genomen heeft de faculteitsraad vertrouwen in de aanpak van het faculteitsbestuur. We hebben dan ook ingestemd met de begroting. Het faculteitsbestuur heeft de financiële problemen zien aankomen en is al langere tijd bezig met het zoeken naar oplossingen. Daarbij heeft het faculteitsbestuur ervoor gekozen om de financiële problemen in een breder kader te benaderen, door ook het rapport over werkdruk en de uitkomsten van de medewerkersmonitor mee te nemen in de zoektocht naar oplossingen en de besprekingen met de departementsbesturen en het CvB. Net als het faculteitsbestuur zijn wij ervan overtuigd dat het verenigen van deze – soms tegenstrijdige – elementen in één aanpak ingewikkeld is, maar op de lange termijn tot het beste resultaat zal leiden. We zijn dan ook benieuwd naar de verdere plannen die het faculteitsbestuur in december met ons zal delen.

Inverdienopdrachten

Wel hebben we als Raad onze zorgen geuit over de inverdienopdrachten voor de departementen. We vragen ons af of alle departementen aan de opdracht kunnen voldoen, welke verschillen er kunnen ontstaan als dit niet lukt, en wat de consequenties hiervan zijn. Het faculteitsbestuur gaf aan dat de hoogte van de inverdienopdracht bepaald wordt op het aantal beschikbare onderzoeks-fte per departement. Als de opdracht niet gehaald kan worden, kunnen departementen zelf besluiten om departementale reserves in te zetten.