Verslag raadsvergadering 16 juni 2023

Verslag raadsvergadering
(door Lisa Pais van de SG)

Op vrijdag 16 juni 2023 verzamelde de Faculteitsraad 22-23 zich voor een laatste raadsvergadering voordat de zomervakantie van start kon gaan. Al snel bleek dat de vergadering deze cyclus een ietwat ander karakter zou hebben: vanwege overboeking kon de raad niet terecht in de Sweelinckzaal, en de leden installeerden zich in plaats daarvan in een ietwat krap lokaal aan Janskerkhof 15A. Hoewel er wat zorgen heersten over de hitte, bleek uiteindelijk dat het vergaderen prima ging; doordat iedereen wat dichter op elkaar zat was er directer en persoonlijker contact. Bovendien konden de aanwezige toeschouwers plaatsnemen op een echte ‘tribune,’ een verhoging achter in het lokaal. Toen iedereen getrakteerd was op een stuk taart, kon de vergadering echt beginnen.

Het Faculteitsbestuur trapte af met een aantal mededelingen. Olivier de Haan werd gefeliciteerd met zijn verkiezing tot “Medezeggenschapper van het jaar,” en nadat er updates waren gegeven over de pilot flex-studeren en over financiering van studentvoorzitters binnen opleidingscommissies, dook de raad een technische discussie in over de financiële gezondheid van de faculteit en de prognose van 2023, te vinden in de Q1-rapportage. De discussie riep veel vragen op over de toekomst van ons onderwijs, en veel van de besproken onderwerpen zullen komend jaar terugkomen, vermoed ik.

Vervolgens was het tijd voor de bespreking van een ander stuk: de nota “Eerstegeneratiestudenten,” opgesteld door drie leden van de Faculteitsraad. De nota werd positief ontvangen en in detail besproken. Het FB leek optimistisch gestemd en bereid om mee te denken in de komende jaren. Hoe er het komende academisch jaar vanuit de faculteit aandacht zal zijn voor eerstegeneratiestudenten lijkt nog niet volledig vast te staan.

Tot slot kwam de studentassessor aan de beurt, die een update gaf over de doorwerking van haar jaarplan. De lijst van taken die ze het afgelopen jaar heeft ondernomen was lang en werd afgesloten met de mededeling dat de geplande all-gendertoiletten op korte termijn zullen worden gerealiseerd.

Na een korte rondvraag volgde het tweede bijzondere gedeelte van deze vergadering. Josine, de voorzitter, nam het woord. Ze prees de raad om de vele initiatieven van het afgelopen jaar en richtte toen het woord tot Imar de Vries, de voorzitter van de raad, die na 14 jaar in de raad heeft besloten om te stoppen en het stokje door te geven. “Natuurlijk is niemand onmisbaar, maar we gaan jou wel enorm missen,” spreekt Josine, en daarmee gaf ze woorden aan een sentiment dat breed gedeeld werd door de rest van de raad en het bestuur. Na nog meer afscheidswoorden en bedankjes werd de vergadering uiteindelijk gesloten en begaf iedereen zich richting de zomer.