Verslag raadsvergadering 14 april 2023

Op vrijdag 14 april vergaderde de Faculteitsraad met het Faculteitsbestuur in de Sweelinckzaal op de Drift. Het ging onder andere over het Facultair Strategisch Plan, de vierde kwartaalrapportage, en de facultaire delen van de OER-en. Maar het ging over veel meer dan dit alleen.

Het Faculteitsbestuur trapte af met een paar mededelingen waar vervolgens onverwacht veel vragen over kwamen. Aan bod kwam het teaching load model van de interdisciplinaire minoren en losse cursussen, waar een paar jaar geleden op bezuinigd is. De faculteitsraad heeft het afgelopen jaar al vaker aangekaart dat, zeker nu interdisciplinariteit zo belangrijk wordt gevonden, er niet net zoveel onderwijsuren beschikbaar zijn voor de interdisciplinaire minoren als voor de reguliere cursussen, terwijl de groepen in deze minoren vaak groter zijn en de nakijklast voor docenten hoger. De discussie hierover ging lang door en is uiteindelijk op de agenda gezet voor het eerstvolgende overleg van de Commissie Onderwijs van de Faculteitsraad.

Hierna volgden mededelingen over een pilot rondom anoniem tentamineren bij de BA Geschiedenis, en over de Sectorplanmiddelen. Over dit laatste heeft de Minister verkondigd dat hij alle Sectorplanmiddelen zal toekennen. Dit is heel goed nieuws.

Sectorplannen

Het noemen van de Sectorplanmiddelen zorgde voor veel extra vragen. Zo kaartte de Faculteitsraad het PhD-programma aan als onderdeel van de Sectorplannen. Binnen dit programma krijgen UD’s middelen om een PhD te begeleiden, met medewerking van meer ervaren onderzoekers. De Faculteitsraad maakt zich zorgen over de transparantie in dit proces. Het Faculteitsbestuur gaf aan over dit programma uitgebreid te hebben gesproken met de Departementsbesturen. Tegelijkertijd was er veel haast bij geboden. Het Bestuur spreekt hier graag over met de Raad, zodra meer duidelijkheid is over het programma. Een andere vraag naar aanleiding van de Sectorplannen ging over de landelijke (bachelor)programma’s per taal voor Frans en Duits en versterking van de samenwerking tussen de opleidingen Nederlandse taal- en cultuur in den lande. Op 28 april is bekend hoe we meer gaan samenwerken binnen de talen. De Sectorplannen noemen geen termijnen waarbinnen dit moet zijn gebeurd. Het Faculteitsbestuur benadrukte dat voorop staat de noodzaak tot borging van de kleine talen. Dit is een positieve boodschap.

Facultair Strategisch Plan

Bij dit onderwerp ging het vooral over het programma Kies op Maat. Dit is een van de pilots van het ministerie OCW voor de flexibilisering in het hoger onderwijs. Hierdoor kunnen HBO-studenten makkelijker doorstromen naar de universiteit en, andersom: studenten op de universiteit kunnen HBO-onderwijs opnemen in hun programma. De Faculteitsraad wilde graag weten in hoeverre hier daadwerkelijk gebruik van wordt gemaakt binnen de faculteit. Het is nog te vroeg om te zeggen hoeveel HBO-studenten via een premaster, doorstromen naar het wetenschappelijk onderwijs. Het proces waarin studenten van de faculteit HBO-cursussen opnemen in hun pakket verloopt niet altijd soepel, bijvoorbeeld als HBO-minoren van onvoldoende niveau zijn om onderdeel te laten zijn van een wetenschappelijke opleiding.

Vierde kwartaalrapportage

De Faculteitsraad uitte zorgen over het begrotingstekort van 2,7 miljoen. Ook voor het Faculteitsbestuur was dit een nare verrassing. De onverwachte kostenpost komt onder andere voort uit de verlofregistratie. Daar gaat iets mis. Medewerkers vergeten hun verlof te registreren. Controle hierop is moeilijk, omdat alleen leidinggevenden toegang hebben tot de verlofsystemen. Dit ‘niet opgenomen verlof’ drukt echter zwaar op de financiële middelen omdat het geld hiervoor moet worden gereserveerd. Door de Sectorplanmiddelen die onlangs zijn binnengekomen, kan de faculteit dit tekort duurzaam opvangen. Het Faculteitsbestuur heeft daarom, ondanks deze tegenvaller, een positief toekomstbeeld.

Facultaire delen OER-en

In de OER staat dat docenten een schriftelijke toets binnen 10 werkdagen moeten hebben nagekeken. Als dit niet lukt, moet de docent de Onderwijsdirecteur en studenten op de hoogte brengen. De Faculteitsraad merkte op dat in de praktijk vaak deze termijn overschreden wordt zonder bericht daarover aan studenten en dat is niet de bedoeling. Het Faculteitsbestuur heeft dit onlangs met de Onderwijsdirecteuren besproken.

Natuurlijk is er ook weer gesproken over ChatGPT en andere bots die niet staan vermeld in de passage over fraude in de OER. Het Faculteitsbestuur legde uit dat de discussie over de omgang met ChatGPT nog volop gaande is, met experimenten, uitwisseling van ervaringen met andere faculteiten en universiteiten. Op basis daarvan zal het bestuur volgend jaar opnieuw kijken naar de passage over fraude. Ook heeft de Faculteitsraad aangegeven dat bij studenten en docenten nog veel onduidelijkheid is over het gebruik van ChatGPT.

Rondvraag

Zoals gebruikelijk werd de rondvraag weer goed benut. Bijvoorbeeld, het stoppen van flexstuderen kwam aan bod. Aangezien vijf GW-opleidingen hieraan meededen, heeft dit gevolgen voor veel studenten. Deze studenten zijn allemaal geïnformeerd en het Faculteitsbestuur denkt na over een vorm van compensatie. Ook kwam de betrokkenheid van studenten aan bod voor, bijvoorbeeld, studentenvertegenwoordiging en studentbestuurders. Na COVID is de animo maar beperkt. De studentassessor is bezig met het wederopbouwen van deze communityvorming. Tenslotte ging het over een pilot (vanuit het ministerie) voor een korter en slimmer collegejaar. De UU doet hier ook aan mee, maar omdat de pilot pas net is begonnen, volgt een update in de toekomst.

Door: Eleni Braat