Verslag raadsvergadering: eerste van het jaar

Door: Julian Dubbeld (studentengeleding), Andrea van Leerdam en Imar de Vries (personeelsgeleding)

Op vrijdag 14 september kwam de faculteitsraad voor het eerst dit academisch jaar bij elkaar om in gesprek te gaan met het bestuur. Het zal een jaar van bezuinigen worden, zoals vorig jaar al was vastgesteld. Er is wel een sprankje hoop: als het begrotingstekort is weggewerkt, liggen nieuwe bezuinigingen niet in de lijn der verwachting.

In deze vergadering zag het faculteitsbestuur negen nieuwe gezichten in de studentengeleding (SG) en drie nieuwe gezichten bij de personeelsgeleding (PG). De raad had zich in de weken daarvoor intensief voorbereid op deze dag, waarin pagina’s vol begrotingstabellen doorgespit moesten worden om zo een weloverwogen geluid aan het bestuur te laten horen.

Begroting 2019

In de begroting van 2019 lijdt de faculteit Geesteswetenschappen een verlies van 1,2 miljoen euro, wat voornamelijk wordt veroorzaakt door een daling in beschikbare middelen ten gevolge van een dip in studentaanmeldingen en een vrij forse uitbreiding van het aantal stafleden in vaste dienst. In 2021 hoopt de faculteit weer volledig financieel gezond te zijn.

De raad gaf aan zich zorgen te maken om de gevolgen van de bezuinigingen voor zowel onderwijskwaliteit als de werkdruk van docenten. Directeur Rob Grift kon werkdrukvermindering helaas niet beloven, daar waar dit op het moment juist een hot topic is in de academische wereld. In de strategische plannen wordt gemikt op een hogere studenteninstroom om zo meer middelen te genereren die de onderwijskwaliteit gelijk kunnen houden, maar tegelijkertijd worden er voorlopig niet meer docenten aangenomen. Dat doet iedereen pijn. De gewenste efficiëntieslag zal alsnog uitmonden in meer werkdruk, meende de raad. Daarom werd besloten de vergadering te schorsen voordat er gestemd zou worden over de begroting.

Uiteindelijk besloot de raad voor een laatste maal – met pijn in het hart – in te stemmen met bezuinigingsplannen. Als de faculteit een boot zou zijn dan houdt de ingediende begroting haar drijvend met – grotendeels – behoud van haar profiel, en dat is te billijken. Maar veel meer dan dat is het ook niet. De rek is eruit. Met zijn allen zullen wij naar een oplossing moeten zoeken om meer geld in het laatje van Geesteswetenschappen te krijgen. De Geesteswetenschappen moeten nog meer geprofileerd worden. Dat moeten wij met de gehele faculteit doen.

Decaan Keimpe Algra dankte de raad voor het gegeven vertrouwen in het bestuur. Volgens hem is de voorgestelde manier van bezuinigen het minst pijnlijk, en hoeven we niet te verwachten dat we snel opnieuw een zelfde operatie moeten uitvoeren. “Of dit de laatste bezuinigingsronde is? Ja, ik denk het wel. Komende jaren zullen er geen ingrijpende dingen gebeuren, maar ik kan dat niet garanderen. Ik ben voorzichtig positief”, sloot hij hoopvol af.

Communicatie: een nieuw evaluatiesysteem, samenwerking en OC’s

Overige onderwerpen die in de vergadering ter sprake kwamen, waren onder andere het nieuwe evaluatiesysteem Evalytics, dat Caracal zal vervangen. Evalytics voldoet aan universiteitsbrede eisen voor kwaliteitszorg en biedt meer mogelijkheden tot faculteit-specifieke aanpassingen. Het systeem zal haar intrede doen in het collegejaar 2019-2020.

Daarnaast werd afgelopen maand bekend dat de Geesteswetenschappen maar weinig krijgen van de 200 miljoen euro die de overheid beschikbaar heeft gesteld om onderzoek te stimuleren, zo vertelde decaan Keimpe Algra: slechts 10 miljoen zal over 54 faculteiten Geesteswetenschappen en Sociale Wetenschappen verdeeld moeten worden. Daarbij is het van groot belang dat we als Geesteswetenschappen laten zien wat onze waarde is, en dat we in staat zijn ons als vakgebied landelijk te organiseren.

Enkele OC’s merkten aan het einde van het collegejaar 2017-2018 op dat de communicatie tussen departementsbesturen en OC’s niet overal even goed verliep. Zowel de raad als het bestuur vonden deze ontwikkeling destijds zorgelijk. Tijdens de faculteitraadsvergadering zei het bestuur toe dat in oktober de communicatiekwestie aangekaart wordt als zij met de departementsbesturen in gesprek gaat.

Studenten met een functiebeperking

Door de invoering van de nieuwe manier van inschrijven – op time slots in plaats van specifieke tijden van bijeenkomsten – worden studenten die zich in twee verschillende time slots inschrijven naar verwachting op minimaal vier dagen per week ingeroosterd. Dit brengt problemen voor studenten met een functiebeperkingen met zich mee. De raad eiste daarom vier maatregelen om studeren voor mensen met een functiebeperking aangenamer te maken, namelijk:

1. Vier weken voor de wijzigingsdagen moeten de definitieve roosters bekend zijn;
  2. Conceptstudiehandleidingen moeten minimaal een week voor de wijzigingsdagen op Blackboard staan;
  3. Voorrang voor studenten die door hun functiebeperking zich in moeten schrijven voor een ander vak;
  4. Een oplossing op maat bedenken indien er niet aan het bovenstaande punten voldaan kan worden.

Het bestuur wilde geen toezegging doen op bovenstaande punten omdat zij nog steeds in afwachting is van het landelijk rapport waarin advies wordt gegeven over de universitaire voorzieningen voor studenten met een functiebeperking. Wel beloofden zij goede informatievoorziening. De raad betreurde de wachttijd voor de mensen met een functiebeperking, maar waardeerde de belofte van het bestuur om aan goede informatievoorziening te doen.

Conclusie

Met pijn in het hart is ingestemd met de begroting. Desalniettemin kijkt de raad terug op een goede faculteitraadsvergadering waarin de welwillende houding van het bestuur geprezen kan worden. Zowel de raad als het bestuur weet wat hen te doen staat: Geesteswetenschappen profileren, want een nieuwe bezuinigingsronde zal niet meer zo vreedzaam gaan als nu.