Nieuws
Online raadsvergadering 17 april: corona, flexstuderen en huisreglement studieverenigingen
Door Andrea van Leerdam
De coronacrisis heeft voor vrijwel iedereen de normale werkroutine overhoop gehaald, ook voor de faculteitsraad. In overleg met het faculteitsbestuur hebben we de afgelopen weken gewerkt aan een digitale inrichting van onze vergadercyclus, met commissievergaderingen en vooroverleggen via Microsoft Teams, zodat de medezeggenschap de komende tijd toch door kan gaan. Zo vond op vrijdag 17 april via Teams de raadsvergadering plaats die aanvankelijk voor 20 maart gepland was. Natuurlijk kwam daar de impact van de coronacrisis ter sprake, en verder onder andere de pilot flexstuderen en het aangepaste huisreglement voor studieverenigingen.
Instemming met OER-en
Het meest urgente onderwerp van deze cyclus was in de afgelopen weken al schriftelijk afgehandeld: de instemming van de raad met het facultaire deel van de OER-en. De raad heeft instemmingsrecht en vanwege de planning van het onderwijs van volgend jaar kon ons besluit over de OER-en niet wachten tot de uitgestelde vergadering. Omdat er geen drastische wijzigingen waren en het bestuur onze vragen schriftelijk naar tevredenheid had beantwoord, hebben we onze instemming gegeven.
Corona
Aan het begin van de vergadering vatte de decaan samen hoe de faculteit omgaat met de coronacrisis voor wat betreft onderwijs, onderzoek en gebouwentoegang. Het onderwijs voor blok 4 is dankzij de inspanning van velen wonderbaarlijk goed en snel omgezet naar online vormen. De decaan herhaalde de kernboodschap uit de facultaire nieuwsbrieven: eis niet het onmogelijke van jezelf, goed is goed genoeg. Voor stages en buitenlandverblijven die nu niet door kunnen gaan wordt per student een alternatief gezocht (en dit is vaak ook al gevonden). Op het gebied van onderzoek maakt het bestuur momenteel een inventarisatie van projecten die in de problemen komen, bijvoorbeeld omdat archieven en labs dicht zijn en omdat veldwerk niet kan worden gedaan. Voor tijdelijke contracten die nu aflopen bekijken de departementen per individueel geval hoe ze hiermee omgaan. Verder wordt er nagedacht over scenario’s voor de gefaseerde openstelling van de gebouwen en voor de gefaseerde herstart van fysiek onderwijs in blok 1.
De raad sprak haar waardering uit voor de begripvolle toon in de communicatie van het bestuur naar medewerkers en voor de frequentie van de updates.
Flexstuderen
Nadat de aankomende pilot met flexstuderen al uitgebreid was besproken in de raadsvergadering van 7 februari, was er nu een nieuwe ontwikkeling: vanwege de looptijd van de pilot (1 jaar) zouden aanvankelijk alleen masterprogramma’s meedoen, maar nu is toch besloten dat ook de bachelors Taal- en Cultuurstudies (TCS) en Liberal Arts and Sciences (LAS) meedoen. Natuurlijk wilde de raad weten hoe dat kan. Het antwoord ligt in een gewijzigde interpretatie van flexstuderen: studenten hoeven niet per se een volledige studie te flexstuderen (want daar is de pilot inderdaad te kort voor in het geval van een BA-opleiding), maar kunnen er ook voor kiezen om slechts één jaar flexibel in te vullen en daarna weer met het reguliere curriculum verder te gaan. TCS en LAS wilden al vanaf het begin graag meedoen aan de pilot, en juist vanwege hun toch al flexibele vorm lenen zij zich goed voor de eenjarige pilot. Uit de pilot moet duidelijk worden wat voor soort vraagstukken het flexstuderen op grotere schaal oproept, hoeveel maatwerk er nodig is en in hoeverre de optie van tijdelijk flexstuderen in een behoefte voorziet.
Huisreglement voor studieverenigingen
De studentgeleding had enkele vragen bij het aangepaste huisreglement voor studieverenigingen. Omdat de verenigingen nu met meerdere documenten met regels te maken hebben, stuurde de SG aan op het samenvoegen van alle regels in één document. Het bestuur zegde toe dat de student-assessor hier nog dit jaar mee aan de slag gaat zodat zijn opvolger komend jaar zo’n document kan voorleggen. Ook komt er een kleine tekstuele aanpassing in het huidige document waardoor duidelijker is dat er bij overtredingen per geval een passende sanctie wordt bepaald.
Kwartaalcijfers Q4 2019
Naar aanleiding van de kwartaalcijfers van Q4 2019 discussieerde de raad over de vraag wat een optimaal bedrag voor de faculteit is om per jaar aan externe onderzoekssubsidies (‘baten werk in opdracht van derden’) binnen te halen: méér baten betekenen namelijk ook méér personeelskosten. In 2019 heeft de faculteit veel meer externe subsidies verworven dan begroot (bijna € 16 miljoen tegenover € 13 miljoen begroot) en de raad wilde weten of daardoor problemen ontstaan. De faculteitsdirecteur lichtte toe dat dat vooralsnog niet zo is, zeker omdat er relatief veel EU-subsidies zijn verworven en daarbij is een deel van het budget bestemd voor overhead (werkplek, ondersteuning etc.). Voor deze projecten hoeft de faculteit dus zelf geen geld bij te leggen, in tegenstelling tot NWO-projecten, die geen overheadfinanciering omvatten.
NSE en Evalytics gaan niet door
Het bestuur deelde mee dat de Nationale Studenten Enquête 2020 niet doorgaat vanwege de ongewone onderwijssituatie door de coronacrisis. Ook de invoering van het evaluatiesysteem Evalytics als opvolger van Caracal gaat niet door, maar om een heel andere reden: het systeem blijkt op een aantal cruciale punten niet aan de eisen te voldoen en daarom heeft de UU de stekker uit het project getrokken. De UU-onderdelen die nu als pilot met Evalytics werken, kunnen dit nog tot 2022 blijven doen. Voor de derde (!) keer zal de UU nu een aanbestedingsprocedure starten om een nieuw systeem te vinden. Voorlopig moeten we het dus nog met Caracal doen.
Nieuwe raadsvoorzitter
Goed nieuws was er gelukkig ook: vanaf komend academisch jaar wordt Josine Blok de nieuwe onafhankelijk voorzitter van de faculteitsraad. Ze volgt dan Leo Lentz op, die op verzoek van de raad na zijn emeritaat in 2018 raadsvoorzitter is gebleven. Zowel de raad als het bestuur is verheugd dat ze dit wil doen en dat Leo dus een waardige opvolger krijgt. In dit interview door raadslid Wessel van Wijngaarden blikt Leo Lentz terug op zijn lange carrière bij de universiteit.
Online vergaderen: het nieuwe normaal?
Al met al is de raad tevreden over hoe deze eerste online vergadering verliep. Het was natuurlijk even wennen, vergaderen met meer dan 30 mensen terwijl je er maar 4 tegelijk op je scherm ziet en ondertussen ook nog de vergaderchat en het draaiboek in de gaten moet houden. Op een enkele krakende microfoon na werkte de techniek gelukkig goed. En dankzij een gedegen voorbereiding, heldere taakverdeling en scherpe voorzitter (én souffleur) verliep alles eigenlijk gesmeerd. Daar zijn we blij mee, want het betekent dat we in elk geval de resterende twee vergadercycli van dit academisch jaar prima op deze voet door kunnen gaan.