HUMANITIES OF UTRECHT

Humanities of Utrecht: Fleur Leijen

HUMANITIES OF UTRECHT

Tekst: Wessel van Wijngaarden. Foto’s: Willem Vos.

Fleur Leijen (33) studeerde Nederlands in Leiden en deed de master Taal, Mens en Maatschappij (tegenwoordig Meertaligheid en taalverwerving) in Utrecht, een echte Geesteswetenschapper dus. In het dagelijks leven is ze dan ook met plezier coördinator bachelormarketing voor diezelfde faculteit (“misschien zou ik dit werk niet eens voor een andere faculteit kunnen doen”).

Fleur is verantwoordelijk voor alle communicatie en marketing rondom de bacheloropleidingen van Geesteswetenschappen. Hierbij moet je denken aan het organiseren van de open dagen en de eindredactie van de studiekiezerswebsites, maar ook het bedenken van marketingstrategieën voor bestaande én nieuwe opleidingen. Kortom: een heel diverse baan. Dat is tegelijkertijd wat Fleur ook zo aanspreekt in haar functie: “In mijn werk ben ik bezig met de gehele faculteit en op die manier kan ik ook goed de relevantie van Geesteswetenschappen duidelijk maken. Dit doe ik binnen mijn functie onder andere door opleidingen te helpen duidelijk uit te leggen wat de meerwaarde van hun programma is en waarom je voor hun opleiding naar Utrecht zou moeten komen. Hierbij vertel ik onze programma’s dat ze hun sterke kanten echt mogen laten zien, maar ook dat ze eerlijk mogen zijn. Dat is belangrijk, omdat op die manier zowel de universiteit als de student profiteren van wederzijdse motivatie en enthousiasme. Door onze programma’s op verschillende manieren te laten zien, bereiken we zo veel mogelijk potentiele studenten én hun ouders, die vaak een grote rol spelen in het studiekiezersproces. Zo kan ik de maatschappelijke opinie over de Geesteswetenschappen een beetje helpen sturen en dit wetenschapsveld hopelijk positief op de kaart zetten.”

Is dat echt nodig, vraag ik aan Fleur: “Zeker, de samenleving heeft Geesteswetenschappen hard nodig. In de Geesteswetenschappen bestuderen we namelijk hoe de maatschappij en de wereld werken. We bekijken bijvoorbeeld hoe mensen vroeger dingen deden en of dat vandaag de dag nog steeds de juiste manier is. Religie, geweld, sociale constructen, allemaal kerngebieden van de Geesteswetenschappen en ontzettend maatschappelijk relevant. En vergeet ook de opleidingen binnen de communicatie, talen, media en cultuur niet. Iemand kan bijvoorbeeld nog zo’n briljant idee bedenken, als je het niet kunt overbrengen op je publiek, kom je niet ver. Daarnaast is binnen een wereld waarin interculturele communicatie eens steeds grotere rol gaat spelen, expertise van een taal en cultuur onmisbaar. En muziek, film en literatuur vormen een venster naar de wereld: nergens worden zo veel maatschappelijke en actuele issues vertegenwoordig als in deze media. Door steeds weer nieuwe, enthousiaste geesteswetenschappers op te leiden, kunnen we de wereld blijven begrijpen op een wetenschappelijke manier, met vanzelfsprekend de nodige nuance. Zonder Geesteswetenschappen geen toekomst!”