FR doneert aan fonds Vrienden van de Utrechtse Geesteswetenschappen

In navolging van het vorige jaar heeft de FR haar resterende budget (ongeveer €4600) van het huidige academische jaar gedoneerd aan het fonds op naam van de faculteit. Elk jaar krijgt de FR een eigen scholingsbudget toegewezen, naast een algemeen budget voor overige uitgaven. Er worden regelmatig trainingen en workshops gevolgd, maar hiervoor kan vaak gebruik gemaakt worden van de expertise die al aanwezig is binnen de universiteit en de studentengeleding organiseert bijvoorbeeld zelf een eigen overdrachtsweekend bij de jaarlijkse wisseling. De FR draagt graag bij aan het bieden van een plek aan o.a. talentvolle studenten die zelf niet over de juiste middelen beschikken om aan de Universiteit Utrecht te kunnen studeren en  zodoende mee te werken aan een inclusievere universiteit.

Het fonds is ingesteld om donaties te werven voor onderzoeks- en onderwijsprojecten binnen de Geesteswetenschappen. Het gaat met name om projecten die niet (of onvoldoende) in aanmerking komen voor financiering vanuit reguliere c.q. overheidsmiddelen. Een concrete aanleiding voor de instelling van het fonds was dat steeds meer talentvolle buitenlandse studenten die aan de UU wilden komen studeren bij nader inzien toch afhaakten. Ze konden het simpelweg niet betalen om hier een MA-programma te volgen.

Meer informatie over het fonds is op de website te lezen.