Verslag raadsvergadering 17 februari 2023

Door: Myrte Spaargaren

Vrijdag 17 februari vond de eerste faculteitsraadsvergadering van 2023 plaats! De faculteitsraad had niet stil gezeten tussen de laatste vergadering en nu: er stonden twee door de geledingen aangedragen punten op de agenda, een nota van Pepijne van Rooijen over meertaligheid en medezeggenschap en een brief geschreven door Kim van Dorp namens de studentengeleding over ChatGPT. Daarnaast de monitoring van de kwaliteitsgelden, een pilot met anoniem tentamineren en de beëindiging van flexstuderen.

Monitoring kwaliteitsafspraken

Met het afschaffen van de basisbeurs in 2015 is er extra geld beschikbaar gekomen om de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren. Dit geld en de afspraken waaraan het verbonden is noemen we de kwaliteitsafspraken. Elk jaar monitort de medezeggenschap de kwaliteitsafspraken, wat inhoudt dat alle OC’s en de FR een evaluatie uitvoeren. De kwaliteitsgelden lopen af in 2024 en daarom was het gesprek tijdens de raadsvergadering voornamelijk gefocust op de toekomst. Een van de maatregelen die destijds genomen zijn om invulling te geven aan deze middelen was het aantrekken van meer studieadviseurs. Ondanks deze interventie maakt de raad zich nog steeds veel zorgen om de lange wachttijden bij studieadviseurs en ziet graag dat er meer studieadviseurs aangenomen worden in toekomst. Verder zou de raad ook graag meer tijd zien voor staf om colleges voor te bereiden.

Meertaligheid en medezeggenschap

Het doel van de nota Taalbeleid medezeggenschap was het scheppen van duidelijkheid over het taalbeleid van de faculteitsraad, om heldere verwachtingen te scheppen voor de werving van de nieuwe lichting van komend jaar. De nota komt zelf met meerdere aanbevelingen, waaronder het aanbieden van de stukken voor de raadsvergadering in zowel het Nederlands als het Engels en het gebruik van lingua receptiva (luistertaal) binnen de faculteitsraad. De nota werd enthousiast ontvangen door het faculteitsbestuur en vanaf volgend jaar zullen alle stukken aangeleverd worden in zowel het Nederlands als het Engels. Hierdoor kunnen personeelsleden en studenten die het Nederlands niet beheersen wel meedoen aan de facultaire medezeggenschap. De raad is momenteel hard aan het werken aan een het uitwerken van de praktische implementatie van luistertaal en hoopt zo een omgeving te creëren waar zo veel mogelijk medewerkers en studenten mee kunnen doen aan de medezeggenschap.

ChatGPT

Kim van Dorp stelde namens de Studentengeleding een brief op aan het faculteitsbestuur naar aanleiding van het beleid en de communicatie omtrent ChatGPT. In de brief werden de zorgen verwoord die onder de studentenachterban leven. De mail vanuit het FB over het nieuwe beleid heeft voor veel verwarring onder de studenten gezorgd; sommigen hadden de indruk dat ze persoonlijk aangesproken werden in de communicatie of zelfs dat ze verdacht werden van fraude. Het faculteitsbestuur betreurde het feit dat de communicatie op deze manier is verlopen en zal stappen nemen om dit te voorkomen in de toekomst.
De Studentengeleding drong aan op het nogmaals duidelijk communiceren naar de studenten wat het beleid rondom ChatGPT is en wat studenten kunnen verwachten als er vermoedens zijn van fraude. Onder de personeelsgeleding heerst een zorg over wat dit beleid zal doen met de relatie tussen student en docent. Deze zorgen zullen we blijven aankaarten en monitoren.

Update anoniem tentamineren

De raad vroeg een update over het dossier anonieme tentaminering. Het faculteitsbestuur gaat een pilot uitvoeren binnen een middelgrote opleiding waar gedurende één periode alle tentamens anoniem beoordeeld worden. Deze pilot nodigt ook uit om te onderzoeken of het mogelijk is om alle studenten anoniem te beoordelen, ook de studenten met speciale voorzieningen. De pilot gaat in blok 4 van dit collegejaar of in blok 1 van het nieuwe collegejaar plaatsvinden. We zijn benieuwd naar de resultaten van het onderzoek.

Flexstuderen

Het belangrijkste punt uit de wvttk hieruit ging over de pilot flexstuderen. Bij onze faculteit doen een paar opleidingen mee met deze pilot, onder andere TCS en LAS, die loopt tot het einde van het huidige collegejaar. Het ministerie OCW heeft geen concrete plannen om voor het collegejaar 2023-2024 een wetsvoorstel in te dienen wat flexstuderen mogelijk maakt of de pilot te verlengen. De raad uitte hier haar zorgen over die voornamelijk betrekking hadden op de studenten die momenteel flexstuderen aan onze faculteit. Het faculteitsbestuur heeft tot op heden nog niet te horen gekregen dat flexstuderen definitief stopt en wacht op communicatie vanuit het ministerie. In de tussentijd is er contact opgenomen met de studenten die momenteel flexstuderen om ze te informeren over mogelijk nieuwe ontwikkelingen. De raad zal dit onderwerp blijven agenderen en hoopt dat het mogelijk blijft om te flexstuderen.

Vooruitblik

Wil je zelf ook een keer een kijkje nemen bij een raadsvergadering? Dan kan je altijd onze raadsvergaderingen bezoeken! De eerstvolgende is op vrijdag 14 april van 15.00-17.00 in de Sweelinckzaal (Drift 21). Tijdens deze vergaderingen worden in ieder geval de facultaire delen van de OER besproken en de financiële verantwoording van 2022. Hopelijk tot dan!